Lärarhand-ledningar och studiematerial
Stadsmuseets pedagogiska verksamhetsidé, är utformad och anpassad efter Skolverkets läroplan (Lgr-11) och har som mål att genom god pedagogisk hjälp erbjuda barn och unga vuxna ny kunskap om och förståelse för de historiska sammanhangen.
MUSEIPEDAGOGISK PLATTFORM
Historisk medvetenhet är en de bärande elementen i ett öppet, tolerant och demokratiskt samhälle. Förståelsen av det förflutna hjälper oss att förstå samtiden, och ger perspektiv på framtiden. Historien berättar för oss hur vi hamnat där vi är, varför vi är de vi är, och hjälper oss att se vilka vägar vi kan välja inför framtiden. En historisk medvetenhet och ett historiskt perspektiv ger oss kort sagt redskap för att förstå de historiska sammanhangen, men också för att förstå och förändra vår egen tid.
Stadsmuseets museipedagogiska verksamhetsidé, som är utformad och anpassad efter Skolverkets läroplan (Lgr-11), har som mål att genom god pedagogisk hjälp erbjuda barn och unga vuxna ny kunskap om och förståelse för de historiska sammanhangen. I vår museipedagogiska verksamhet betonar vi
Den museipedagogiska verksamheten använder sig av många olika arenor. Museet, dess samlingar och utställningar, är den vanligaste utgångspunkten, men vi försöker också använda oss av andra historiska miljöer, stadsrummet och kulturlandskapet som studielokal. Vi försöker även tillämpa flera olika pedagogiska metoder. De mer traditionella visningarna, som baseras på engagerat lyssnande, förenas med samtal och diskussion, och syftar till eget reflekterande. Våra vandringar handlar om att aktivt söka och upptäcka de historiska avlagringar som finns bevarade runtomkring oss. Vi förenar gärna teori och praktik för att aktivera fler sinnen i elevernas kunskapande genom skolprogram, dramatiserade tidsresor och hantverk.
För att möta barn och unga vuxna är skolans värld en viktig arena för den museipedagogiska verksamheten. Museet och kulturarvet kan med fördel användas som ett alternativt klassrum, och vår ambition är att möta dagens skola och dess arbetsformer så långt det är möjligt.
LÄRARHANDLEDNINGAR
De stadshistoriska basutställningarna kan med fördel användas självständigt av dig och din klass för att belysa en rad olika historiska frågor och problem. Som ett pedagogiskt redskap erbjuder vi lärarhandledningar till utställningarna. Använd dem gärna för att förbereda dig och klassen inför besöket. De kan också användas om ni önskar arbeta på egen hand, i klassrummet, på förskolan eller i museet. I lärarhandledningarna ges också förslag på pedagogiska upplägg och uppgifter som kan användas och genomföras i samband med utställningsbesöket eller efter detta material.
INFÖR ERT MUSEIBESÖK
Det finns mycket att tänka på inför ert museibesök. Här har vi samlat lite praktisk och pedagogisk information.
GÅ PÅ EGEN HAND
Det är förstås möjligt att upptäcka staden och dess historia genom att stadsvandra på egen hand. Kanske behöver du ändå hjälp med förslag på promenadvägar och intressant fakta? Lämpligt kan då vara att använda någon av Stadsmuseets guideböcker Norrköpings industrilandskap och Med öppna ögon – miljöer och hus i Norrköping
STADSMUSEETS LEKTION PÅ SVERIGES HISTORIA
Sveriges historia är en digital undervisningsresurs för skolan. Här kan lärare hitta inspiration till historielektionerna och elever få tillgång till material som utgår från historiska föremål.
Följ länken nedan och ta del av vår lektion på Sveriges Historia:
Människor och maskiner – Livet i textilindustrin vid sekelskiftet
Hur var det att arbeta i textilindustrin?
Lektion för åk 7-9
TEMATISKA STUDIELÅDOR
Stadsmuseet erbjuder tematiska studielådor fyllda med föremål från förr. Låna hem dem till klassrummet och låt eleverna fördjupa sig i delar av sin historia.
Studielådorna och minneslådorna utlånas kostnadsfritt, men transporten sköts av låntagaren.
De tematiska studielådorna innehåller föremål som hjälper dig och din klass att undersöka historiska perioder och företeelser. Genom att få hålla i autentiska föremål, få känna på dem och kanske också pröva dem praktiskt kommer eleverna lite närmre den historiska verkligheten än att bara läsa om den i texter.